logo ontwerp… enkele handige tips

Een logo is meestal het eerste contact met je potentiële klanten.  Je zorgt er dus best voor dat deze indruk positief en professioneel overkomt. Maar hoe ga je nu best tewerk om een krachtig logo te ontwerpen?  Wij geven je enkele waardevolle tips!

logo ontwerp

Een uitstekend logo ontwerp, wat houdt dat in?

 

Wees uniek

Zorg voor een logo dat opvalt tussen andere logo’s. Eenvoud en creativiteit is de sleutel tot succes.  Maak zeker geen al te complexe logo’s waarbij bv. verschillende tekeningen in elkaar verweven zitten.  Soms zijn je activiteiten heel uiteenlopend, maar het is zeker niet noodzakelijk dat dit allemaal terug te vinden is in het logo.

Er zijn op internet mogelijkheden genoeg om logo’s aan te kopen.  Financieel is dit dikwijls zeer aantrekkelijk.  Dit doe je best niet.  De kans bestaat dat het ontwerp van jou logo nog door iemand gebruikt wordt.  Stel je maar eens voor dat je hetzelfde evenement zou sponsoren.  Een logo ontwerp je dus best altijd op maat.

Welke kleuren kies je best?

Welke boodschap wil je overbrengen?  Een zakenkantoor gebruikt best andere kleuren dan bv. een kinderopvang. Een overzicht:

  • Blauw: professioneel, rustig en betrouwbaar
  • Rood: energetisch, liefdevol en enthousiast
  • Geel: zonnig, optimistisch en inventief
  • Groen: groei, vrede en gezondheid
  • Paars: spiritueel, wijs en fantasierijk
  • Oranje: creatief, vriendelijk en jeugdig
  • Roze: vrouwelijk, leuk en flirterig
  • Bruin: landelijk, historish en stabiel
  • Wit: simpel, zuiver en puur
  • Zwart: geloofwaardig en sterk

Natuurlijk ga je niet zomaar alle kleuren combineren.  Je zorgt best voor een mooie balans tussen de gebruikte kleuren.  Je beperkt je best tot niet meer dan 3 kleuren.

Pak het professioneel aan

Om kosten te drukken kiezen sommige ondernemingen ervoor om hun logo zelf te ontwerpen of zelfs een wedstrijd van te maken.  De kans is groot dat je logo ontwerp kwalitatief niet goed is en praktisch onbruikbaar.  Kies dus resoluut voor een professionele grafisch ontwerper.  Je logo is het uithangbord van je bedrijf.  Het is dus zeer belangrijk dat deze de kwaliteit en visie van je bedrijf uitstraalt.

Doe niet mee met de laatste trends

Een logo is niet iets wat je ieder jaar wenst te vernieuwen.  Kies dus best voor een duurzaam ontwerp.  Als je meegaat met de laatste trends  heb je misschien nu wel een heel leuk logo (bv. retro of hipster), maar de kans is heel groot dat het logo na enkele jaren gedateerd is.  Zo kan je jezelf de kosten besparen om terug een nieuw logo te laten ontwerpen.

Een logo met een verhaal

Je logo moet een verhaal vertellen.  Bij de eerste indruk van uw logo zou je de activiteiten al moeten kunnen achterhalen. Daarom is het zeer belangrijk om voor een gepersonaliseerd logo te kiezen.  Als je online een logo ontwerp kiest is de kans groot dat er geen enkele link is tussen het logo en het bedrijf dat erachter zit.

Verwerk je naam erin

Om je naamsbekendheid te laten groeien is het zeer belangrijk om je naam in het logo te verwerken.  Lijkt logisch zou je denken, zeker als KMO. Indien je naamsbekendheid zeer groot is, is het niet altijd noodzakelijk om uw naam te vermelden.  Denk maar aan Nike of Apple.  Als je hun logo ziet zonder naam zal je toch nog altijd weten over welk bedrijf het gaat.

Hou het simpel

Een simpel logo is makkelijker te onthouden voor je klanten en is ook beter toepasbaar op allerlei gebieden.  Als je het logo zeer klein zou gebruiken, zou je nog altijd jou logo erin moeten herkennen.  Een ingewikkeld logo ontwerp laat ook geen goede indruk na bij je potentiële klanten.

 

Wil je een logo dat het allemaal heeft?

Heb je nood aan een logo dat aan alle eisen voldoet?  Doe dan beroep op Het Zoeklicht!  Onze grafische vormgevers ontwerpen een creatief logo dat op uw maat gemaakt is.  Contacteer ons op 014 32 12 18 of vul het contactformulier in!

    Uw naam

    Uw email

    Uw bericht


    Ik ga akkoord met de privacyvoorwaarden